© 2021
SOCIAL MEDIA
MENU
USŁUGI
Kosztowne kampanie reklamowe, SEO i opracowana strategia reklamy w internecie nie przynosi dobrych rezultatów? Poznaj pięć powodów, które sprawiają, że użytkownik odwiedzający twoją stronę internetową upuszcza ją krótko po wejściu.
KOLEJNY TEMAT
Strona internetowa to narzędzie komunikacji między firmą a klientem. Im lepiej zrozumiesz wymagania jakie powinna spełniać nowa witryna, tym większe będą twoje korzyści biznesowe. Prowadząc wywiad skup się na następujących tematach:
1. Klienci - jakie są ich oczekiwania, jakie mają potrzeby, do czego przyzwyczaili ich już liderzy kategorii, jak komunikują się z firmą, czy uczestniczą w procesie tworzenia produktu lub usługi, czy mają wpływ na procedury obsługi klienta.
2. Produkt / usługa - co jest potrzebne, aby pokazać jakość, jakie są ich wyróżniki rynkowe, co można poprawić
3. Konkurencja - mocne i słabe strony rywali
4. Firma - co sprawia, że ich praca jest potrzebna i satysfakcjonująca, jak widzą firmę w przyszłości, jak komunikować strategię, misję i wizję rozwoju
5. Wymagania projektowe - jakie powinna wyglądać mapa strony, czyli jakie podstrony powinna zawierać, najważniejsze bloki tematyczne, które muszą znaleźć się na stronie internetowej, jakie dodatkowe funkcjonalności powinna zawierać strona + przykłady na innych stronach internetowych, jaki powinna mieć design (nowoczesny / tradycyjny)+ przykłady na innych stronach internetowych
6. Zagrożenia - czego unikać w trakcie tworzenia strony internetowej
7. Szanse - do czego potrzebna jest im strona internetowa, co ogólnie chcieliby osiągnąć, jak chcą się komunikować z klientem odwiedzającym witrynę
Zsyntetyzuj wnioski bazując na powyższej liście tematów, które omówione zostały podczas wywiadów. Odpowiedz na pytania:
1. Kim jesteśmy i co robimy?
2. Co nasz wyróżnia na tle konkurencji?
3. Dla kogo istniejemy?
4. Jakie grupy klientów korzystają z naszych produktów lub usług?
4. Dlaczego klient wybiera nasze produkt lub usługę?
5. Co robią nasi klienci na stronie internetowej?
6. Jakich informacji potrzebują, aby podjąć decyzję o zakupie?
7. Jakie cele biznesowe i funkcjonalne powinna realizować nowa strona internetowa?
8. Czy coś zmienia się w strategii firmy, co powoduje konieczność zmiany strony internetowej?
9. Z kim rywalizujemy na rynku?
10. Jak konkurencja komunikuje swoje produkty i usługi?
11. Które z działań konkurencji powinniśmy realizować na swojej stronie internetowej?
12. Jakie strony internetowe konkurencji lub stosowane w innych branżach mogą być wzorcem projektowym?
13. Jak chcemy być postrzegani?
14. Czy istnieje wdrożona wcześniej stylistyka, którą należy zastosować na stronie internetowej chcąc utrzymać spójny wizerunek marki?
15. Jak powinna wyglądać struktura podstron?
16. Jakie bloki tematyczne muszą znaleźć się na stronach witryny?
17. Jakie funkcjonalności zastosować, aby ułatwić użytkownikowi korzystanie ze strony i jednocześnie realizować cele biznesowe?
18. Jakie są inne wnioski zebrane podczas wywiadu?
Naturalnie brief może zostać przygotowany przez wewnętrzny dział marketingu. Pamiętaj jednak o czasochłonności tego procesu - głównie wywiadów, które należy przeprowadzić indywidualnie. Z drugiej strony doświadczony w prowadzeniu tego typu badań jakościowych zespół agencji wykona to zadanie szybciej i sprawniej wyciągnie końcowe wnioski.
Mając już listę osób, z którymi chcesz porozmawiać o nowej stronie internetowej umów spotkania i zarezerwuj na każde około 45-60 minut. Rób notatki na przygotowanym wcześniej formularzu zawierającym wszystkie niezbędne pytania i jeśli to możliwe nagrywaj każdą rozmowę, aby później uzupełnić swoje notatki. Pamiętaj, aby poprosić rozmówców o zgodę na nagrywanie.
Prowadź wywiady indywidualnie. To znacznie lepsze rozwiązanie od spotkania zorganizowanego na sali konferencyjnej ze wszystkimi zainteresowanymi. W przypadku spotkania ze wszystkimi znajdzie się wielu, którzy nie włączą się w dyskusję i tym samym obniżą znacznie jakość twojego wywiadu.
Zadawaj pytania otwarte, dzięki którym zbierzesz o wiele więcej informacji. Pytania zamknięte lub alternatywne stosuj na końcu lub chcąc coś doprecyzować.
Nie należy pomijać najwyższego szczebla menedżerskiego, który może wnieść do projektu elementy ważne z punktu widzenia strategii przedsiębiorstwa i bliskiej lub dalszej jego przyszłości. Z drugiej strony pracownicy terenowi tacy jak przedstawiciele handlowi lub sprzedawcy, którzy stoją z pierwszej linii kontaktu z klientem wniosą do projektu bardzo ważne kwestie związane z potrzebami klientów, najczęściej zadawanymi pytaniami lub skargami.
Wybierz osoby, dla których nowa strona internetowa będzie ważnym narzędziem biznesowym i które mogą pomogą zdefiniować cele i wymagania nowej witryny. Są to zazwyczaj kierownicy szczebla wykonawczego, dyrektorzy marketingu, dyrektorzy sprzedaży, menedżerowie produktu lub rozwoju biznesu, osoby zarządzające obsługą klienta i idąc niżej np. przedstawiciele handlowi.
Nie należy pomijać najwyższego szczebla menedżerskiego, który może wnieść do projektu elementy ważne z punktu widzenia strategii przedsiębiorstwa i bliskiej lub dalszej jego przyszłości. Z drugiej strony pracownicy terenowi tacy jak przedstawiciele handlowi lub sprzedawcy, którzy stoją z pierwszej linii kontaktu z klientem wniosą do projektu bardzo ważne kwestie związane z potrzebami klientów, najczęściej zadawanymi pytaniami lub skargami.